تبلیغات
حكمت مشرقی - زن، بوی، پرستش







































حكمت مشرقی

مجالی برای اندیشیدن در حكمت الهی ادیان

«زنان، بوی‌ها (عِطرها)، و نماز»: بنا به حدیثی مشهور سه چیزند که «سزاوارِ مهرورزی»ِ حضرت رسول (ص) هستند.[١] این رمز، تعلیمی موجز از طنین‌های مهر به باطن و کماهیات ارائه می‌کند. زن با ترکیب طبیعتِ بکر، حصن (بارگاه)، و یاوریِ معنوی، دوست‌داشتنی چیز برای مرد است. زن در والاترین وجهِ خود، تجلیِ صوریِ باطن درظاهر است، باطنی رحیم و بی‌انتها. از این منظر، زن عهده‌دار خویش‌کاری خدای‌واری و آزادکنندگی است. «بوی‌ها» کیفیات یا زیبایی‌هایی را نشان می‌دهند که بی‌صورت هستند، درست مانند موسیقی، به این معنا که، شانه به شانه‌ی تجلّی صوریِ باطن، تجلّیِ بی‌صورتی هم در مقام مکمل وجود دارد که جامه‌‎ی رمزی‌اش کیفیات دیدنی و ملموس نیست، بلکه کیفیات شنودنی و بوییدنی است. بوی‌ها «موسیقیِ خاموش» هستند. و کارکردِ «پرستش»  به‌عنوان سومین چیزی که در حدیث از آن یاد شده، پیداست که راهبری است از ظاهر به باطن. پرستش هم تقدس می‌بخشد و هم کیمیاگری کرده کیفیات ظاهری را به اقلیم باطن می‌برد.

- ترجمه از فصل نهمِ کتاب ابعاد اسلام، نوشته‌ی فریتیوف شووان.

[١] قال رسول الله (ص): حبب إلی من الدنیا النساء والطیب وجعل قرة عینی فی الصلاة.

 

فریتیوف شووان

 

‘Women, perfumes and prayer’· these three things, according to a famous hadith ‘were made worthy of love’ to the Prophet; and this symbolism provides us with a concise doctrine of the outward reverberations of the love of the Inward. Woman, synthesizing in her substance virgin nature, the sanctuary and spiritual company, is for man what is most lovable; in her highest aspect, she is the formal projection of merciful and infinite Inwardness in the outward; and in this regard she assumes a quasi-sacramental and liberating function. As for 'perfumes,' they represent qualities or beauties that are formless, exactly in the same way as music; that is to say that side by side with the formal projection of Inwardness, there exists also a complementary formless projection, symbolized, not by visual or tangible qualities, but by auditory and olfactory ones; perfumes are silent music. As for 'prayer; the third element mentioned in the hadith, its function is precisely to lead from outward to Inward, and it both consecrates and transmutes the qualitative elements of the outward realm.

- Frithjof Schuon, Dimensions of Islam, Chapter 9.


 


نوشته شده در جمعه سوم تیر 1390 ساعت 06:31 بعد از ظهر توسط مهربان خسروی نظرات |

اخرین مطالب
«مطالعات تطبیقی»
معرفی کتاب
نگاهی به ذن بودیسم
مقدمه دکتر رادپور بر معرفی کتاب ترجمه دائودجینگ
نگاهی به کتاب «متون مقدس بنیادین از سراسر جهان» اثر جاودان میرچا الیاده
امام خمینى(س) و دنیاى شعر
کتاب ققنوس حکمت
گئورگ زیمل و فلسفه پول
تناقضات مکتب اصالت نسبیت
شیخ اشراق به روایت دکتر دینانی
خاتم بزم ولا
معرفی کتاب «مقدمه‏ای بر هنر هند» نوشته‌ی آناندا کوماراسوآمی
رسالت هنر و هنرمند از نگاه امام خمینی (ره)
نقل اقوالی از رنه گنون از کتاب «شرق و غرب»
تکنولوژی ارتباطات (مقاله ای از شهید سید مرتضی آوینی) پرده اول
محکوم نمی‌کنیم حکم می‌کنیم
کدام امضا؟
2012و دنیایی که پایان نیافت!
پند نامه لقمان 3
" رنه گنون " به مناسبت تولد حکیم رنه گنون
پندنامه لقمان2
پندنامه لقمان حکیم1
(حقیقت حقه ) مقدمه تیتوس بوركهارت بر كتاب فصوص الحکم ابن عربی
تسلیت به همه مسلمانان برای هتک حرمت رسول الله(ص)
معرفی کتاب رسائل توحیدی اثر علامه طباطبائی (ره)
جهان شناسی سنتی
تأثیر سهروردی بر حکمای عهد قاجاریه
یادداشتی پیرامون نسل کشی سرخپوستان آمریکا
عصر ظهور شعری از حافظ ایمانی
هنر ذن