تبلیغات
حكمت مشرقی - كتاب هنر خط و تذهیب قرآنی اثر مارتین لینگز







































حكمت مشرقی

مجالی برای اندیشیدن در حكمت الهی ادیان

معرفی کتاب‏ هنر خط و تذهیب قرآنی

کتاب حکمت هنر خط و تذهیب قرآنی ترجمه است از نوشته مارتین دكتر مارتین لینگز که به اهتمام انتشارات گروس منتشر شده است.

نویسنده که خود مسلمان و از صاحبنظران هنر اسلامی است معتقد است با آنکه خط و تذهیب در کنار معماری از مهمترین دستاوردهای تمدن اسلامی است و با آنکه پیوند خط و تذهیب با پیام اسلام‏ که به صورت کلام بر بشر نازل شده مستقیمتر است؛به این هنر به قدر و منزلت معماری اسلامی اعتنا و التفات نشده است.

در این کتاب می‏کوشد با بررسی بهترین نمونه‏های خط و تذهیب در سر تا سر عالم اسلام،در این‏ هنر رسوخ کند و ظاهر آن را به باطن و معنا و به پیامی که حمل می‏کند تأویل نماید.کتاب مقدمه‏ای‏ نسبتا مفصل در تبیین مناسبت خط قرآنی با محتوای قرآن و تداوم و رسالت الهی پیامبر صلی الله علیه‏ و آله در هنر قدسی دارد.در پی این مقدمه 8 فصل می‏آید.فصل او به نخستین خط کامل و شاخص‏ بعد از اسلام،یعنی خط کوفی می‏پردازد؛و ضمن تبیین اصطلاحات عرفانی صفات جمالی و جلالی‏ الهی،خط کوفی را بیشتر مظهر صفات جلالی می‏شمارد.فصل دوم به خط نسخ و نکات حکمی آن‏ می‏پردازد.سپس پیش از آنکه به بحث در خطوط دیگر وارد شود،برای روشنتر شدن مطالب فصول بعد فصلی را به مبادی و اسباب ظهور و اصول حکمی تذهیب قرآن اختصاص می‏دهد.این فصل سوم را باید از غنیترین فصول کتاب محسوب کرد.فصل چهارم به خطوط جلی‏تری که در مشرق عالم اسلامی‏ نشو و نما یافت یعنی خطوط محقق و ریحانی ثلث تعلق دارد.فصول پنجم و ششم و هفتم به تذهیب‏ در دوره ممالیک و ایلخانان مغول تیموریان،عثمانیان و صفویان اختصاص یافته است.کتاب با فصلی‏ درباره خط و تذهیب در مغرب عالم اسلامی خاتمه می‏یابد.

همه متن کتاب حاکی از آن است که مؤلف بیش از عرضه اطلاعات و افزودن بر انبان دانسته‏های‏ خواننده در جستجوی حقیقت بوده است؛و عطر این طلب مقدس از لابه لای مباحث موجز(و گاه‏ سنگین و محتاج شرح)کتاب به مشام می‏رسد.مطالب و مباحث کتاب پیوستگی نزدیکی با تصاویر آن‏ دارد و در بسیاری از موارد مراد نویسنده بدون توجه به تصاویر مفهوم نمی‏شود.به علاوه عرضه تصویر نمونه‏های بر جسته این هنرهای قرآنی خود از اهداف مؤلف بوده است.لذا کتاب را نه تنها از لحاظ متن‏ بلکه از لحاظ تصاویر نیز باید مجموعه‏ای نفیس شمرد.

این كتاب توسط مهندس مهرداد قیومی بیدهندی سالها قبل منتشر شده است.

 


نوشته شده در یکشنبه ششم آذر 1390 ساعت 12:26 بعد از ظهر توسط امیرحسین فرخ زادنیا نظرات |

اخرین مطالب
نگاهی به ذن بودیسم
مقدمه دکتر رادپور بر معرفی کتاب ترجمه دائودجینگ
نگاهی به کتاب «متون مقدس بنیادین از سراسر جهان» اثر جاودان میرچا الیاده
امام خمینى(س) و دنیاى شعر
کتاب ققنوس حکمت
گئورگ زیمل و فلسفه پول
تناقضات مکتب اصالت نسبیت
شیخ اشراق به روایت دکتر دینانی
خاتم بزم ولا
معرفی کتاب «مقدمه‏ای بر هنر هند» نوشته‌ی آناندا کوماراسوآمی
رسالت هنر و هنرمند از نگاه امام خمینی (ره)
نقل اقوالی از رنه گنون از کتاب «شرق و غرب»
تکنولوژی ارتباطات (مقاله ای از شهید سید مرتضی آوینی) پرده اول
محکوم نمی‌کنیم حکم می‌کنیم
کدام امضا؟
2012و دنیایی که پایان نیافت!
پند نامه لقمان 3
" رنه گنون " به مناسبت تولد حکیم رنه گنون
پندنامه لقمان2
پندنامه لقمان حکیم1
(حقیقت حقه ) مقدمه تیتوس بوركهارت بر كتاب فصوص الحکم ابن عربی
تسلیت به همه مسلمانان برای هتک حرمت رسول الله(ص)
معرفی کتاب رسائل توحیدی اثر علامه طباطبائی (ره)
جهان شناسی سنتی
تأثیر سهروردی بر حکمای عهد قاجاریه
یادداشتی پیرامون نسل کشی سرخپوستان آمریکا
عصر ظهور شعری از حافظ ایمانی
هنر ذن
سلمان حلقه گمشده مطالعات ایرانی – اسلامی و قهرمان جاویدان خرد(گفتاری از استاد دکتر بابک عالیخانی)
هنر برای هنر یا ریاکاری فکری؟ " گفتاری از جرج ارول‏ در ارزیابی‏"هنر برای هنر"